Letištní praxe I. – Odbavení neboli check-in

Tentokrát se budu v několika článcích věnovat úplným základům fungování na letišti, protože jsem zjistila, je to jedna z věcí, které odrazují někoho od cestování bez cestovní kanceláře. Hodně lidí stále neumí procedury představit a bojí se, že by to nezvládli sami. Omlouvám se všem zkušeným cestovatelům, pokusím se pro ně přidat i nějaké vychytávky. Jsem zvyklá cestovat co nejlevněji, takže nemám v plánu zabývat se ani prémiovými programy, bussines class letenkami apod.

Zakoupená letenka vám rezervuje jedno ze sedadel v letadle, které to bude, se určuje při odbavení neboli check-in. Letecké společnosti vyžadují, aby se cestující dostavili na letiště nejméně o dvě hodiny před plánovaným odletem. Hlavním důvodem je dostatečný čas na provedení odbavení – získání vstupenky na palubu s konkrétním číslem sedačky a předání zavazedel. Po příchodu na letiště si na tabuli vyhledejte, u které z přepážky odbavují letadlo, kterým poletíte. Může to být přepážka (counter/desk) pouze pro váš let, ale častěji má letecká společnost obsazených několik přepážek vedle sebe a tam odbavuje všechny lety, takže na tabuli najdete u čísla letu rozmezí. Jestliže je tabule psaná nějakým záhadným jazykem, nezoufejte, za chvíli se přepne do angličtiny a pak zase zpět. Poznámka nebo status (stav odbavení) může obsahovat:

  • check-in = probíhá odbavení u přepážky
  • go to gate = přesuňte se k bráně
  • boarding = nastupování na palubu letadla
  • last call / final call = poslední výzva (neboli zrychlete k bráně)
  • gate closed = východ byl uzavřen
  • taxing = popojíždění po dráze
Co najdete na této tabuli? Čas odletu, číslo letu, cílové letiště, čísla přepážek k odbavení, stav odbavenífáze) (, očekávaný čas odletu, počasí v cílové destinaci.

Na přepážce v Česku bude personál mluvící česky, v zahraničí umí vždy anglicky, ale vy angličtinu potřebovat nebudete. Na odbavení u přepážky bude stačit cestovní pas, podle kterého vás pracovnice vyhledá v seznamu pasažérů. Pro jistotu můžete mít vytištěné potvrzení s číslem rezervace. Pokud cestujete jako rodina nebo malá skupina, jděte k přepážce najednou, protože vám vyhledají místa vedle nebo poblíž sebe. Dokud letadlo není ještě zaplněné, můžete si zkusit říct, kde byste rádi seděli –  at the front of the plane (vpředu), at the back of the plane (vzadu) apod . Pozemní stewardka se může ptát, jestli chcete sedačku u okna (window seat) nebo do uličky (aisle seat), ve skupině je to jedno. Nezapomeňte, že nízkonákladové společnosti mají výběr sedadla za poplatek a automat dává místa schválně každé jinam.

Pak vám vytiskne tvrdou kartičku – palubní lístek (boarding pass/boarding card) Pokud budete cestou přestupovat, na prvním letišti vám dají boarding passy na všechny lety, jestliže jste si letenky koupili najednou. Takže pokud poletíte např. z Prahy do Buenos Aires s nizozemskými KLM, budete přestupovat v Amsterdam a v Sao Paulo, dostanete už v Praze u přepážky 3 palubní lístky na tři lety. Na boarding passu najdete číslo sedačky, čas, ve který začíná a končí „naloďování“ na palubu letadla a často také čísto brány (gate), kde nástup na palubu bude probíhat. Mějte ale na paměti, že se může od odbavení změnit, občas i několikrát. Palubní lístek také obsahuje čárový kód nebo QR kód, který umožní průchod přes automaty do vnitřního prostoru letiště.

Na let QR 228 ze Sofie do Doha, je odlet ve 13 hodin, ale v 12 hodin začíná boarding u brány C1, pasažér bude sedět na sedadle A v 19. řadě.

U stejné přepážky se odevzdávají zavazadla, která poletí jako odbavená (checked luggage). Po celou dobu letu k nim nebudete mít přístup, protože budou v nákladovém prostoru letadla. O zavazadlech zase příště. Takže jen připojím poznámku, že vám zde na palubní lístky nalepí samolepící útržky od zavazadel, které byste potřebovali, pokud by se zavazadla ztratila.

U přepážek bývají často dlouhé fronty, často tu budete stát třeba dvacet minut, takže je výhodné odbavit se jinak. Přímo na letišti se dá odbavit prostřednictvím automatu nazvaného Self Check-in kiosek, se kterými se setkáte stále častěji. Můžete si vybrat, jestli do automatu naskenujete váš cestovní doklad (pas, po EU i občanku), čárový kód z letenky nebo ručně zadáte číslo rezervace. Výhodou je, že palubní vstupenku rovnou vytiskne a nemusíte to řešit. Systém self check-in může být tak nejrychlejší možností, jak se odbavit. Zavazadla pak odložíte u speciální přepážky letecké společnosti nazvané baggage drop off nebo baggage drop.

https://www.csa.cz/cz-en/travel-information/at-the-airport/check-in-info/
https://airportsinternational.keypublishing.com/2010/07/23/baggage-technology-choice/
https://flight-report.com/en/report/8435/Aegean_Airlines_A3_681_Barcelona_BCN_Athens_ATH

S příchodem nízkonákladových aerolinek se objevila možnost jak ušetřit na pozemním personálu na letišti tím, že se cestující odbaví sami doma, a tím i celý proces urychlí. Dnes patří standartním postupům všech společností nabízet online check-in. V daném časovém úseku, který bývá mezi 48 a 22 hodinami před plánovanám odletem,  je možné otevřít si webovou stránku dané letecké společnosti a odbavit se sami. Online check-in se opět uzavírá různě, mezi 1 hodinou až 3 hodinami před odletem. My téměř vždy využíváme online check-in. Už třeba jen proto, že si v předstihu můžeme vybrat čísla šedaček u běžných leteckých společností. Odbavená zavazadla se opět odkládají u baggage drop off.

Hodlala jsem udělat přehled času k online odbavení u nejdůležitějších aerolinek, ale Student Agency ho má na webu hotový, tak pouze sdílím jako obrázek (původní stránky https://www.studentagency.cz/letenky/dulezite-informace/odbaveni-online/index.html )

K odbavení stačí vaše jméno a číslo letenky nebo objednací kód. Někdy bude potřeba vyplnit i číslo cestovního dokladu, se kterým budete cestovat, nutné to je pokud cestujete mimo Schengennský prostor. Doplníte ještě mailovou adresu, na kterou pak přijde potvrzení, a občas je potřeba zadat i telefonní číslo pro případ nějakých změn. Už se nám několikrát stalo, že přišlo upozornění na lehký posun letu, dokonce v Kanadě i zprávu o tom, že nedorazilo zavazadlo ještě dřív, než jsme to zjistili sami u pásu.

Mail s číslem sedačky a vstupním kódem si můžete vytisknout nebo stáhnout do mobilu. Existují speciální aplikace jednotlivých leteckých společností, které umožní provést check-in a zároveň ho uchovají potvrzení o jeho provedení. Pokud s danou společností budete létat častěji, určitě je to výhodné. Aplikaci nabízí z nízkonákladovek např. Ryanair, Smart Wings, Vueling, Wizz Air; tradiční společnosti snad všechny, ovšem podle recenzí s horší funkčností (jako nejhorší asi z nich vychází ČSA). Pro jistotu můžete udělat screen shot obrazovky s QR kódem pro případ nfějakých potíží.

V poslední době se objevily univerzální aplikace, do kterých se dájí vložit libovolné letenky, např.: Boarding Pass Wallet : Flight Manager; WalletPasses | Passbook Wallet nebo PassAndroid Passbook viewer. Ovšem zkušenost s nimi nemám. Pokud jste je už použili, dejte mi prosím vědět, jak to šlo.

Z Google Play

Na cestu do zahraničí míváme check-in vytištěný. Mobil je super zařízení, ale může přinést spoustu starostí. Nejčastější je vybití, na které stačí vzít si do příručního zavazadla nabíječku a ideálně i nabitou powerbanku. Navíc – pokud si berete na cestu s sebou powerbanku, musíte si ji povinně vzít do příručního zavazadla. Pokud ji dáte do odbaveného (tedy odevzdáte ho do zavazadlového prostoru), zavazadlo vám při letištní kontrole otevřou a powerbanku z bezpečnostních důvodů seberou.

Bez přístupu k internetu se v zahraničí špatně funguje, takže si ho snažíme vždy zařídit. Takže se odbavujeme stejně jako z domu, tj. online. Potvrzení a palubní vstupenku většinou netiskneme, ale necháváme pouze elektronicky v mobilu jako mail nebo stažený soubor. Pokud chcete, nebývá ale problém vytisknout si ho i v cizině. Dají se využít mizející internetové kavárny, častěji narazíte na multifunkční obchod migrantů, kteří pocházejí nejčastěji z Indie nebo Pákistánu. V prodejně s potravinářským sortimentem najdete také telefonní automat s dobrou cenou za mezinárodní hovory, ale  také počítače a tiskárny, za pár drobných si vytisknete vše, co potřebujete.

Pokud nestihnete nebo zapomenete provést online check-in, nic se neděje. Vždy se dá odbavit u přepážky na letišti. Pozor – některé letecké společnosti si účtují poplatek, pokud nevyužijete elektronického odbavení, ale budete se odbavovat přímo na letišti, Např. u Wizzair zaplatíte 30 eur, u Ryanair i 55 eur, Ukraine IA chce 15 eur. Dá se očekávat, že podobný přístup bude přibývat, tak je potřeba dopředu ověřit, aby člověk s levnými letenkami ještě neprodělal. Já doporučuji online odbavení dopředu, klidně z kavárny nebo i z lanovky.

Shrnutí:

Možnosti odbavení:

  1. na letišti u přepážky letecké společnosti – palubní vstupenka vytištěná u přepážky
  2. na letišti u self check-in kiosků – palubní vstupenka od self check-in kiosků
  3. elektronicky na webu – elektronické potvrzení v mobilu – mail nebo aplikace; vytištěná palubní vstupenka z tiskárny
  4. elektronicky v mobilní aplikaci dané letecké společnosti – potvrzení v aplikaci

Potřebné doklady: rezervace letenky s kódem potvrzení letu, cestovní pas nebo občanský průkaz, s kterým budete cestovat