Jak netápat na letišti – Před nástupem do letadla
Pokud jste si dobře nastudovali, jak se dobře připravit na odbavení a prošli bez problémů bezpečnostní kontrolou (Jak netápat na letišti – Odbavení neboli check-in a Jak netápat na letišti – Pasová a bezpečnostní kontrola), úspěšně jste se ocitli ve vnitřním prostoru letiště a máte spoustu času. Na letišti se doporučuje být o dvě hodiny před odletem, takže co dělat? Letiště jsou velmi moderní stavby, takže se můžete kochat nádhernou moderní architekturou a její výzdobou.









Letiště jste prošli a kam dál? Nejpohodlněji se čas tráví v letištním salónku. Můžete si vstup koupit, který vyjde podle druhu salonku několik stokorun až po tisíce. Zdarma mají vstup pasažéři 1. třídy nebo bussines class, příp. můžete být členem některého věrnostního programu. Některé banky poskytují vstup do letištních salónků zdarma několikrát ročně jako benefit k prémiové kartě. Zkontrolujte si podmínky banky, zda něco takového nabízí. V salonku předložíte kartu, že máte na vstup nárok, a také předložíte palubní vstupenku/ukážete boarding pass v mobilu. Kdysi představoval letištní salonek exkluzivní klidný prostor s pohodlnými sedačkami a s kvalitní wifi zdarma, v poslední době tuto možnost využívá spousta lidí, takže žádná exkluzivita a často ani ten klid. Výplatí se to i tak, protože zde máte zdarma veškeré jídlo a pití, včetně alkoholických nápojů. Klidně tak můžete zažít situaci, že si dáváte muesli k snídani a jiná parta právě bouchá ranní šampaňské. Jídlo se zde nabízí formou bufetu a vždy tu najdete i teplá jídla. K snídani třeba míchaná vajíčka nebo klobásky, později si můžete nabrat některou z polévek polévek a hlavních jídel typických pro danou zemi, min. jedno jídlo bývá vegetariánské. Salónek je tedy benefit, který vám ušetří dost peněz, např. také při delším přestupu, kdy nemůžete nebo nestíháte opustit letiště.

Druhou možností je nakupování. Hned po projití bezpečnostní kontrolou, se vám otevře ráj konzumu – duty free zóna s místními lahůdkami, alkoholem nebo kosmetikou. Ceny by měly být výhodnější, budete jen ukazovat palubní vstupenku. Pokud si zde koupíte tekutiny (třeba i drahý alkohol), nezapomeňte, že už s ním neprojdete přes bezpečnostní kontrolu při přestupu, vyplatí se tedy koupit až na posledním letišti před cilovou destinací. Cestující z Gruzie takhle přišel na přestupu ve Vídni do Los Angeles o několik drahých koňaků, přestože měl účtenku, že je koupil v duty free shopu na odletovém letišti. Z bezpečnostních důvodů je musel nechat ve Vídni. Mimo duty free zónu bývají obchody a obchůdky vyhlášených značek, tak můžete nakupovat. Jen pamatujte, že nízkonákladové společnosti mají povolené většinou vzít na palubu letadla jen jedno zavazadlo, pokud toto pravidlo nedodržite, u gatu vás může čekat placení.


Na letišti se samozřejmě můžete občerstvit, najdete tu různé kavárny, bufety, restaurace i bary, někde jsou seskupené na jedno místo podobně jako food courty v nákupním centru, někde jsou rozeseté po celém letišti. Ceny bývají většinou podobné nebo trochu vyšší než je běžná cenová hladina dané země, výraznou výjimku tvoří letiště v Ruzyni, kde jsou ceny až nesmyslně vysoké. Klasické aerolinky mají pro vás připravené občerstvení na palubě podle délky letu, nízkonákladovky tuto možnost nemají. Lze ovšem koupit si občerstvení přímo na palubě, někdy vychází cenově dokonce lépe než na letišti. Žádná letecká společnost vám nebude bránit vzít si na palubu svoje občerstvení, takže si v klidu namažte chleba s paštikou nebo zeleninový salát (my si občas děláme obloženou bagetu s pršutem). Taky počítejte s tím, že při brzkých ranních odletech najdete na menších letištích (třeba v Praze) většinu občerstvení ještě uzavřenou.



Přes bezpečnostní kontrolu nemůžete pronést pití, ovšem můžete si vzít prázdnou láhev a později ji naplnit. Bývají běžné dostupná pítka, kde si můžete vodu doplnit, případně to lze samozřejmě i na toaletách. Ty doporučuji určitě navštívit jako poslední akcie před vstupem do gatu. Na palubě letadla jsou pochopitelně toalety, jen někdy není možné je využít, např. při popojíždění po ploše, při vzletu a nějakou dobu po něm. Také při turbulencích musíte zůstat na místě, takže je dobře, když vás netrápí nutnost použít toaletu.





Na letištích se rozrůstají možnosti, kde si můžete nabít telefon nebo notebook. Mohou to být zásuvky přímo na sedačkách nebo i speciální „stanice“. Přímo v letadle to lze jen u renomovaných leteckých společností, nízkonákladovky mají opravdu „hololetadlo“. Určitě této možnosti využijte. Palubní vstupenky (boarding pass) budete mít pravděpodobně v mobilu, v papírové podobě už vám je nevydají ani při normálním odbavení u některých společností. Na vstup na palubu vám bude stačit čárový kód v mailu nebo v aplikaci, můžete si také potvrzení stáhnout do mobilní peněženky, které má ideální podsvícení. Proto je také dobré mít mobil s co nejplnější baterií. Navíc na palubě se vám mobil hodí na sto a jeden způsobů (o tom zase jindy).



Asi hodinu před odletem se objeví na informačních tabulích číslo brány (gatu), kde budete do vašeho letadla nastupovat, zhruba stejně se objeví i v mobilní aplikaci, pokud ji máte. Všímejte si zkratky letecké společnosti a čísla letu, často se stane, že odlétejí brzy po sobě letadla do stejné destinace, ovšem s jinými aerolinkami. Na jinou palubu vás nepustí, ale tento omyl by mohl znamenat, že budete přebíhat k jinému gatu. Po zveřejnění čísla brány,je chvíle, kdy byste se měli začít přesouvat, výrazné cedule po letištních chodbách vás navedou. Pokud je letadlo připravené, může začít boarding (naloďování) klidně tři čtvrtě hodiny před plánovaným odletem a už půl hodiny před už můžete najít gate uzavřený. Pokud číslo brány víte dříve (třeba při odbavování zavazadla do nákladového prostoru), kontrolujte občas, že zůstává stejné. Už se nám několik stálo, že se oznamená brána změnila, většinou kvůli zpožděnému letu. V mezičase vás mohou vyvolávat letištním rozhlasem, že jim na palubě chybíte, ale také nemusí. Když na informační tabulí uvidíte nápis last call, opravdu šlápněte do kroku. Jaké jiné nápisy můžete ještě vidět na informačních tabulích?
- Odbavení zavazadel – Check-in (pokud nemáte odbavené zavazadlo a berete si vše na palubu, čekejte)
- Brána se otevře v (hodin) – Gate opens at…(sledujte čas a přesunujte se směrem ke gatu)
- Brána otevřena – Gate open (už je personál u brány, můžete zde už něco vyřešit)
- Nastupování – Boarding (po kontrole letenky, pasu/občanky se nastupuje na palubu)
- Poslední výzva – Last call (spěchejte…)
- Brána uzavřena – Gate closed (vstup je uzavřen a pravděpodobně budete mít smůlu).
Pokud by se stalo, že vám letadlo opravdu ulétlo, najděte na letišti přepážku letecké společnosti, se kterou jste neodletli. Důvod někdy může být mimo vás (nejčastěji zpoždění předchozího letu). Když je prokáže a máte je na jedné letence, najedou vám zdarma další let, příp. zajistí bezplatně ubytování. Někdy je vyjednávání dlouhé a složité, ale máte na to nárok. Více najdete na stránce Práva cestujících v letecké dopravě: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_cs.htm
Pokud jste se zapomněli v baru, bude to složitější, pravděpodobně si budete muset koupit novou letenku.




Při vstupu do letadla mají aerolinky svoje postupy. Renomované společnosti začínají boardingem první a bussines třídy, u nízkonákladovek si můžete koupit přednostní nástup (priority boarding), se kterým se pojí i další výhody (např. druhé malé zavazadlo, větší velikost apod.). Dá se přidat už při koupi letenek nebo při odbavení. Protože se ceny i benefity často mění, doporučuji zjistit vše předem. Některé společnosti mají vymyšlený postup, jak nejrychleji dostat pasažéry na palubu a např. mají nástup rozdělený do skupin podle pořadí nástupu. Můžete najít na boarding passu group A/B nebo zone 1/2, podle toho, kde budete sedět v letadle. Pokud propásnete svoji skupinu, nic se neděje, jen dříve vás nepustí, protože byste se překáželi zavedenému systému. Pokud všichni nastupují najednou, budou se tvořit dost dlouhé fronty. My většinou zůstáváme sedět do poslední chvíle před gatem, dokud davy neopadnou. Jediný problém může vzniknout na palubě, když už jsou plné všechny schránky na zavazadla nad hlavami. Pak zbývá složitě hledat volné místo dál od sedadla nebo si ho dát pod sedačku před vámi. Tam potom zabírá místo, kam byste si mohli natáhnout nohy.
Jak fungovat při „nalodění“ přímo na palubě a při letu si nechám zase na příští blog.



