Jak netápat na letišti – Odbavení neboli check-in
Tentokrát se budu v několika článcích věnovat úplným základům fungování na letišti, protože jsem zjistila, je to jedna z věcí, které odrazují někoho od cestování bez cestovní kanceláře. Hodně lidí stále neumí procedury představit a bojí se, že by to nezvládli sami. Omlouvám se všem zkušeným cestovatelům, pokusím se pro ně přidat i nějaké vychytávky. Jsem zvyklá cestovat co nejlevněji, takže nemám v plánu zabývat se ani prémiovými programy, bussines class letenkami apod.
Zakoupená letenka vám rezervuje jedno ze sedadel v letadle, které to bude, se určuje při odbavení neboli check-in. Letecké společnosti vyžadují, aby se cestující dostavili na letiště nejméně o dvě hodiny před plánovaným odletem. Hlavním důvodem je dostatečný čas na provedení odbavení – získání vstupenky na palubu s konkrétním číslem sedačky a předání zavazedel. Po příchodu na letiště si na tabuli vyhledejte, u které z přepážky odbavují letadlo, kterým poletíte. Může to být přepážka (counter/desk) pouze pro váš let, ale častěji má letecká společnost obsazených několik přepážek vedle sebe a tam odbavuje všechny lety, takže na tabuli najdete u čísla letu rozmezí. Jestliže je tabule psaná nějakým záhadným jazykem, nezoufejte, za chvíli se přepne do angličtiny a pak zase zpět. Poznámka nebo status (stav odbavení) může obsahovat:
- check-in = probíhá odbavení u přepážky
- go to gate = přesuňte se k bráně
- boarding = nastupování na palubu letadla
- last call / final call = poslední výzva (neboli zrychlete k bráně)
- gate closed = východ byl uzavřen
- taxiing = popojíždění po dráze
Na přepážce v Česku bude personál mluvící česky, v zahraničí umí vždy anglicky, ale vy angličtinu potřebovat nebudete. Na odbavení u přepážky bude stačit cestovní pas, podle kterého vás pracovnice vyhledá v seznamu pasažérů. Pro jistotu můžete mít vytištěné potvrzení s číslem rezervace. Pokud cestujete jako rodina nebo malá skupina, jděte k přepážce najednou, protože vám vyhledají místa vedle nebo poblíž sebe. Dokud letadlo není ještě zaplněné, můžete si zkusit říct, kde byste rádi seděli – at the front of the plane (vpředu), at the back of the plane (vzadu) apod . Pozemní stewardka se může ptát, jestli chcete sedačku u okna (window seat) nebo do uličky (aisle seat), ve skupině je to jedno. Nezapomeňte, že nízkonákladové společnosti mají výběr sedadla za poplatek a automat dává místa schválně každé jinam.
Pak vám vytiskne tvrdou kartičku – palubní lístek (boarding pass/boarding card) Pokud budete cestou přestupovat, na prvním letišti vám dají boarding passy na všechny lety, jestliže jste si letenky koupili najednou. Takže pokud poletíte např. z Prahy do Buenos Aires s nizozemskými KLM, budete přestupovat v Amsterdam a v Sao Paulo, dostanete už v Praze u přepážky 3 palubní lístky na tři lety. Na boarding passu najdete číslo sedačky, čas, ve který začíná a končí „naloďování“ na palubu letadla a často také čísto brány (gate), kde nástup na palubu bude probíhat. Mějte ale na paměti, že se může od odbavení změnit, občas i několikrát. Palubní lístek také obsahuje čárový kód nebo QR kód, který umožní průchod přes automaty do vnitřního prostoru letiště.
U stejné přepážky se odevzdávají zavazadla, která poletí jako odbavená (checked luggage). Po celou dobu letu k nim nebudete mít přístup, protože budou v nákladovém prostoru letadla. O zavazadlech zase příště. Takže jen připojím poznámku, že vám zde na palubní lístky nalepí samolepící útržky od zavazadel, které byste potřebovali, pokud by se zavazadla ztratila.
U přepážek bývají často dlouhé fronty, často tu budete stát třeba dvacet minut, takže je výhodné odbavit se jinak. Přímo na letišti se dá odbavit prostřednictvím automatu nazvaného Self Check-in kiosek, se kterými se setkáte stále častěji. Můžete si vybrat, jestli do automatu naskenujete váš cestovní doklad (pas, po EU i občanku), čárový kód z letenky nebo ručně zadáte číslo rezervace. Výhodou je, že palubní vstupenku rovnou vytiskne a nemusíte to řešit. Systém self check-in může být tak nejrychlejší možností, jak se odbavit. Zavazadla pak odložíte u speciální přepážky letecké společnosti nazvané baggage drop off nebo baggage drop.
S příchodem nízkonákladových aerolinek se objevila možnost jak ušetřit na pozemním personálu na letišti tím, že se cestující odbaví sami doma, a tím i celý proces urychlí. Dnes patří standartním postupům všech společností nabízet online check-in. V daném časovém úseku, který bývá mezi 48 a 22 hodinami před plánovanám odletem, je možné otevřít si webovou stránku dané letecké společnosti a odbavit se sami. Online check-in se opět uzavírá různě, mezi 1 hodinou až 3 hodinami před odletem. My téměř vždy využíváme online check-in. Už třeba jen proto, že si v předstihu můžeme vybrat čísla šedaček u běžných leteckých společností. Odbavená zavazadla se opět odkládají u baggage drop off.
Hodlala jsem udělat přehled času k online odbavení u nejdůležitějších aerolinek, ale Student Agency ho má na webu hotový, tak pouze sdílím jako obrázek (původní stránky https://www.studentagency.cz/letenky/dulezite-informace/odbaveni-online/index.html )
K odbavení stačí vaše jméno a číslo letenky nebo objednací kód. Někdy bude potřeba vyplnit i číslo cestovního dokladu, se kterým budete cestovat, nutné to je pokud cestujete mimo Schengennský prostor. Doplníte ještě mailovou adresu, na kterou pak přijde potvrzení, a občas je potřeba zadat i telefonní číslo pro případ nějakých změn. Už se nám několikrát stalo, že přišlo upozornění na lehký posun letu, dokonce v Kanadě i zprávu o tom, že nedorazilo zavazadlo ještě dřív, než jsme to zjistili sami u pásu.
Mail s číslem sedačky a vstupním kódem si můžete vytisknout nebo stáhnout do mobilu. Existují speciální aplikace jednotlivých leteckých společností, které umožní provést check-in a zároveň ho uchovají potvrzení o jeho provedení. Pokud s danou společností budete létat častěji, určitě je to výhodné. Aplikaci nabízí z nízkonákladovek např. Ryanair, Smart Wings, Vueling, Wizz Air; tradiční společnosti snad všechny, ovšem podle recenzí s horší funkčností (jako nejhorší asi z nich vychází ČSA). Pro jistotu můžete udělat screen shot obrazovky s QR kódem pro případ nfějakých potíží.
V poslední době se objevily univerzální aplikace, do kterých se dájí vložit libovolné letenky, např.: Boarding Pass Wallet : Flight Manager; WalletPasses | Passbook Wallet nebo PassAndroid Passbook viewer. Ovšem zkušenost s nimi nemám. Pokud jste je už použili, dejte mi prosím vědět, jak to šlo.
Na cestu do zahraničí míváme check-in vytištěný. Mobil je super zařízení, ale může přinést spoustu starostí. Nejčastější je vybití, na které stačí vzít si do příručního zavazadla nabíječku a ideálně i nabitou powerbanku. Navíc – pokud si berete na cestu s sebou powerbanku, musíte si ji povinně vzít do příručního zavazadla. Pokud ji dáte do odbaveného (tedy odevzdáte ho do zavazadlového prostoru), zavazadlo vám při letištní kontrole otevřou a powerbanku z bezpečnostních důvodů seberou.
Bez přístupu k internetu se v zahraničí špatně funguje, takže si ho snažíme vždy zařídit. Takže se odbavujeme stejně jako z domu, tj. online. Potvrzení a palubní vstupenku většinou netiskneme, ale necháváme pouze elektronicky v mobilu jako mail nebo stažený soubor. Pokud chcete, nebývá ale problém vytisknout si ho i v cizině. Dají se využít mizející internetové kavárny, častěji narazíte na multifunkční obchod migrantů, kteří pocházejí nejčastěji z Indie nebo Pákistánu. V prodejně s potravinářským sortimentem najdete také telefonní automat s dobrou cenou za mezinárodní hovory, ale také počítače a tiskárny, za pár drobných si vytisknete vše, co potřebujete.
Pokud nestihnete nebo zapomenete provést online check-in, nic se neděje. Vždy se dá odbavit u přepážky na letišti. Pozor – některé letecké společnosti si účtují poplatek, pokud nevyužijete elektronického odbavení, ale budete se odbavovat přímo na letišti, Např. u Wizzair zaplatíte 30 eur, u Ryanair i 55 eur, Ukraine IA chce 15 eur. Dá se očekávat, že podobný přístup bude přibývat, tak je potřeba dopředu ověřit, aby člověk s levnými letenkami ještě neprodělal. Já doporučuji online odbavení dopředu, klidně z kavárny nebo i z lanovky.
Shrnutí:
Možnosti odbavení:
- na letišti u přepážky letecké společnosti – palubní vstupenka vytištěná u přepážky
- na letišti u self check-in kiosků – palubní vstupenka od self check-in kiosků
- elektronicky na webu – elektronické potvrzení v mobilu – mail nebo aplikace; vytištěná palubní vstupenka z tiskárny
- elektronicky v mobilní aplikaci dané letecké společnosti – potvrzení v aplikaci
Potřebné doklady: rezervace letenky s kódem potvrzení letu, cestovní pas nebo občanský průkaz, s kterým budete cestovat