Jak přežít v letadle (i dlouhý let)
Pokud nepatříte k nadšencům, kteří létají už jen pro ten pocit a zkoušejí různé druhy letadel, pak letadlo bude sloužit hlavně k přesunu z místa na místo. Vlastně chceme cestu jen přežít. Co tedy můžeme dělat, abychom si ho třeba i užili?


Nejdelší lety trvají více než 18 hodin. Rekordmanem je let Singapore Airlines ze Singapur do Newark, který trvá 18:45 hodiny. O druhé místo se přetahují Qatar Airways na lince z Auckland do Dauhá (17:40) a United Airlines, který létá Los Angeles do Singapuru (17:50). Vypadá to hrozivě, ale linkou do Aucklandu jsme letěli a musím přiznat, že to vlastn není problém.


Vhodné oblečení
Prvním bodem je pohodlné oblečen, aby se nám příjemně sedělo. Pokud se nám těsné džíny zařezávají nebo klimatizace fouká na odkrytá záda, určitě to klidu nepřidá. Do letadla se doporučují volné kalhoty, legíny nebo tepláky, i když při krátkém letu asi nehrozí zdravotní problémy. Přestože je venku teplo, určitě si vezměte na palubu mikinu. Klimatizace v letadle je často podchlazená. Může stačit, když se jen zakryjete tenkou šálou nebo šátkem, je dobré mít ji po ruce. Pohodlné může být sundat si boty a zůstat jen v ponožkách, pokud by to obtěžovat ostatní, je dobré přibalit si teplé čisté a přezout se. Hodí se i kompresní podkolenky, které zabraňují otokům nohou a snižuje riziko vzniku krevních sraženin. Velmi se doporučují při letech, které trvají více než 6 hodin. Přechází problému, pro který se vžil název syndrom ekonomické třídy – nedostatečně proudící krev v nohách se může začít usazovat a trombóza může cévy ucpat.
Pohyb, pohyb, pohyb
Čím déle letíte, tím důležitější je dobře si prokrvovat nohy – měňte jejich polohu, protahujte je a hýbejte prsty. Když to jde, projděte se po letadle a protáhněte se. Po návratu z toalety zůstaňte stát v uličce delší dobu nebo provádějte stretching. Vypadá to sice zvláštně, ale zdraví je nejdůležitější.
Jak se zabavit?
Renomované aerolinky mají na obrazovce před vámi zajímavý program zábavy. Můžete si pustit velkou řadu aktuálních filmů a k tomu i spoustu klasiky, navíc pro nás i některé zajímavosti jako je kinematografie indická nebo turecká. Speciální sluchátka dostanete od letušek, případně můžete použít vlastní kabelové. Bluetooth sluchátka se stejně jako mobil nedoporučí kvůli možnému narušení komunikace letadla. Můžete si pouštět i rozmanité žánry hudby a také hrát hry na obrazovce. Pokud vás poskytnutá zábava neuspokojila, můžete si pustit informace o letu – kde se letadlo nachází, jak je vysoko, jak rychle letí, kolik je venku stupňů, kolik času zbývá do cíle apod. Arabské společnosti uvádějí i orientaci směrem k Mecce. Nízkonákladovky vám poskytnou aspoň “zábavný” časopis s články o destinacích, kam dané aerolinky létají.






Hodně cestovatelů si bere na palubu vlastní notebook (ten musí být uklizený na vzlet a přistání) a pak na něm koukají na vlastní filmy, upravují videa, píší reporty do práce nebo překládají knihy. Počítejte s tím, že (až na drobné výjimky) nebudete mít na palubě wifi, nejlepší společnosti nabízí na palubě přístup k internetu např. na hodinu, další čas se už platí, příp. může být poskynut prémiovým členům. Např. Emrates nabízí připojení za 10 USD za půl hodiny. Zajímavostí je, že SmartWings nabízí připojení k wifi za 2 eura na celý let, ale zkušenost s tím nemám. Pokud jste to vyzkoušeli, dejte mi prosím vědět. Také si tu notebook nenabijete. Část letadel má přístup k elektrice prostřednictvím USB A kabelu, „klasická“ zásuvka opravdu nehrozí.
Co dál dělat? Číst si knihu – papírovou nebo elektronickou; prozkoumat v průvodci cílovou destinaci a vytvořit přesnější itinerář; učit se na zkoušku nebo jazyky třeba na Duolingo; opakovat základní fráze jazyka, kam letíte; upravovat fotky nebo stříhat videa; uklízet si v notebooku nebo v telefonu; hrát hry; konverzovat s spolucestujícím; plánovat další cestu s partnerem; poslouchat podcast; pozorovat změny krajiny pod sebou nebo krásné tvary mraků; psát si cestovatelský deník nebo třeba román; vybírat si z časpisu duty free sortiment jako jsou parfémy nebo kosmetika; a spooooustu dalšího.
Nejoblíbenější činností je ale určitě spaní. Nejlepší místo je u okénka, kdy si opřete hlavu o trup letadla a můžete začít snít. Pokud nejde upravit opěrka hlavy, hodně pomůže cestovní límec kolem krku. Pohodlnější je kuličkový, ale zabírá hodně místa, výhodnější je nafukovací. Maska na oči také hodně pomůže. Při delších letech najdete na sedačce dva balíčky v igelitu – malý polštářek a zabalenou deku z lehkého fleecu nebo silné bavlny. Po opuštění letadla mají zůstat na místě a po vyčištění budou čekat na další pasažéry, ale často si je cestovatelé berou tajně s sebou – buď jako suvenýr nebo jako dobře využitelnou věc na další cestování.
Naplňte si bříška
Vtipálci tvrdí, že hlavní důvod, proč se servíruje jídlo na palubě, je, aby pasažérům zkrátili dlouhý let. Popravdě – naplnění žaludku to splní, ale kulinářský zázrak nečekejte. Liší se to pochopitelně společnost od společnosti. Vyhlášené společnosti jako třeba Qatar Airlines nebo Emirates si dávají na menu opravdu záležet, vytvářejí zajímavé a chutné kombinace. Nejlépe hodnocené aerolinky najdete např. v ocenění Skytrax, zajímavý je přehled celosvětově i podle jednotlivých oblastí: Wordline Awards
United Airlines dokonce vydaly kuchařku s recepty z palubního cateringu, ale bestseller se u ní nestal.

Pokud bude let trvat méně než 6 hodin, očekávejte studenou “svačinu”, často v podobě sandwiche nebo wrapu. Nad 6 hodin budou renomované aerolinky servírovat i teplé jídlo. Klasické letecké společnosti podávají jídlo 5krát denně, oběd a večeře bude teplá, většinou je na výběr ze dvou jídel, která jsou nejčastěji různá úprava kuřecího masa nebo bezmasé těstoviny. Někdy vám nabídku přednesou letušky, řada společností předkládá nabídku na výběr formou karty, která připomíná menu z restaurace. Součástí jídla bývá desert nebo salát a pečivo. V jídle je obsažena malá balená voda, můžete si říct i další nápoje podle nabídky. Teplé nápoje jako káva nebo čaj se podávají po jídle. Můžete si ovšem dát i pivo nebo víno a dokonce i lahvičku tvrdého v ceně. Provoz na palubě je přizpůsoben času v cílové destinaci a podle toho se řídí i podívání jídel. Během noci servis nefunguje, ale není poroblém zajít do prosotru „kuchyňky“, která bývá většinou v zadní prostoru letadla, a požádat o nápoj/nápoje.
Pokud budete spát, letušky vás nebudou budit na jídlo, jen několikrát nabídnou, že se podává večeře a pak odejdou. O jídlo jste přišli. Případně se můžete domluvit s partnerem, že jídlo přebere, vezme z něj, co bude chtít a později tác vrátí. Letušky projdou ještě několikrát a seberou tácy i odpadky, který vznikly v průběhu letu. Po výstupu z letadla musí být uklizené, takže se snažte ulehčit uklízečům práci. Dokud nebude letadlo čisté, nemůžou nastupovat další cestující, takže šetříte tak všem čas.






Pokud letíte za nejlevnější cenu a vybrali jste si nízkonákladovky, občerstvení v ceně letenky nemůžete očekávat. Ale vše si můžete koupit. V časopise najdete aktuální nabídku jídla a pití i s cenami. Toto je pár fotografií nabídky Wizzairu z března 2025. Ostatní aerolinky jsou na tom podobně. Jednou až dvakrát za let projedou letušky uličkou s vozíkem plným dobrot a vám stačí jej pouze zastavit. Platí se pouze kartou/telefonem, platba v hotovosti už skončila. Měli by vám zdarma podat vodu např. na zapití léků, ale bude to zhruba decilitr, napít se z toho nedá.





Prozkoumejte toalety v oblacích
Kdysi se tradovalo, že vše, co projde toaletou v letadle, spadne ihned k zemi. Někdo se dodnes bojí na záchod dojít, aby náhodou nepropadnul. Pro tyto obavy není samozřejmě důvod. Toaleta nesplachuje vodou jako na zemi, ale pracuje na principu podtlaku. Po zmáčknutí tlačítka na spláchnutí (označeno Flush) vše odsává rychlostí téměř 200km v hodině do izolované chemické nádrže, která se dá vypustit pouze na zemi. Tento systém účinně čistí mísu i odvětrává zápach, takže není problém sedět nedaleko od toalety. Jen je tam čilejší provoz. Po příchodu na toaletu je potřeba se zamknout posuvníkem na dveřích, čímž se více rozsvítí uvnitř a zvenku se změní zelený panáček nade dvěřmi na červeného. Záchod je stísněný, ale nemusíte se bát, vše je pochopitelné. Jen připomenu, že stejně jako v letadle se ani na toaletě nesmí kouřit, je to nebezpečné a kouř by aktivoval požární signalizaci. Prostě to s kouřením budete muset vydržet až na zem.
Nejméně obsazená je toaleta po startu, hned jak přestane svítit signalizace, že máte mít zapnuté pásy. Nejvytíženější je chvíli před přistáním, protože pak to budete muset vydržet až na zem, což může být klidně půl hodiny. Po přistání bývají toalety už uzavřené, často jsou v nich uklizené odpadky, ale pokud si řeknete, letuška vám jednu odemkne i na zemi.





Jak zvládnout noc?
Speciální servis můžete očekávat při letech přes noc. Letadlo se ponoří do šera, zůstane pouze bezpečnostní osvětlení. Pokud chcete dál číst, můžete si zapnout lampičku nad vaší hlavou. Často dostanete od letušky balíček, který obsahuje naprosté nezbytnosti: malý zubní kartáček s miniaturní pastou, ponožky i masku na obličej, která umožní spaní i v lehce osvětleném letadle. Já ovšem doporučuji zabalit si podobnou krabičku poslední záchrany vlastní. Já si připravím kartáček s pastou, krém na obličej a na ruce, deodorant, podle délky letu je vhodné i čisté spodní prádlo, odličovací nebo desinfekční kapesníčky. Modelky nebo influenceři vám řeknou, že necestují bez vodního spreje na obličej, protože vzduch v letadle je přesušený. Souhlasím, ale já ho nenosím. Cestuji hodně “nalehko”, a tak ho prostě nepotřebuji. Dokonalá selfíčka si nedělám a moje pleť to nějak zvládne. No stress.
Otočte se do řady za vámi, zda nebude si můžete sklopit sedadlo a udělejte si pohodlí. Pohodlně se usaďte, upravte si opěrku hlavy, přikryjte se dekou a opřete se o polštářek. Přetáhněte si masku přes obličej a spokojeně se oddejte snům. Vaše cílová destinace se blíží rychlostí 800 kilometrů za hodinu…
